Het ontstaan van een museum

Nieuws

De afgelopen maanden is er door vrijwilligers en professionals keihard gewerkt om ons eigen museum te bouwen: Museum Nieuwpoort. In dit museum wordt de bezoeker op een interactieve manier meegenomen in de geschiedenis van de Oude Hollandse Waterlinie en de rol van Nieuwpoort hierin. Het museum opent op 18 maart 2022, maar tot die tijd moet er nog flink geklust worden. Van februari t/m november is de aannemer druk bezig geweest met de verbouwing van het Stadhuis. Er moest een lift komen, een nieuwe ingang en alle ruimtes moesten stuk voor stuk worden opgeknapt. Vervolgens is het de bedoeling dat het museum daadwerkelijk geplaatst gaat worden in het Stadhuis. Hier zijn we sinds december druk mee. Zo is op 8 december de maquette van Nieuwpoort in de entree van het museum geplaatst. Deze maquette is volledig opgeknapt door vrijwilliger Jan Blonk, nieuwsgierig naar hoe hij dit heeft aangepakt? Lees hier het interview met Jan. De plaatsing van de maquette is op de voet gevolgd door Dirk van Krieken. Dirk loopt al sinds de verbouwing een aantal keer per maand binnen om het proces van de verbouwing op film te zetten. Je kunt in dit interview met Dirk lezen hoe hij dit doet. Wil je een eerste inkijkje in het museum? Bekijk het filmpje van Dirk en zie hoe het eerste pronkstuk wordt geplaatst!