Lezing: Watersnood 1953; ramp en realiteit

Dijkdoorbraak Papendrecht

Spreker is Jan Boele, voorzitter van de Historische Vereniging Binnenwaard.

Op 1 februari 2024 is het 71 jaar geleden dat watersnoodramp van 1 februari 1953 vooral het zuidwesten van Nederland teisterde. Vele doden, gewonden en enorme schade waren het gevolg. De ramp is bij degenen die het meemaakten in het geheugen gegrift. Ook veel dorpen in de Alblasserwaard ontkwamen niet aan het wassende water.

Deze avond gaat het enerzijds over de aanleiding tot de ramp in de Alblasserwaard, de dijkdoorbraak in Papendrecht en de gevolgen voor de dorpen Oud-Alblas, Wijngaarden, Bleskensgraaf, Molenaarsgraaf, Brandwijk en Ottoland.

Ook de actualiteit komt aan de orde. Door klimaatverandering stijgt de zeewaterspiegel en valt er meer regen. Welke maatregelen nemen we nu in de Alblasserwaard en zijn die voldoende om toekomstige dreigingen het hoofd te bieden?

Aan de hand van uniek fotomateriaal neemt Jan Boele u mee met de route van het water op 1 februari 1953 en de dagen erna in de Alblasserwaard en geeft hij een doorkijkje naar de toekomst.

datum: donderdag 22 februari 2024

Plaats: De Hof van Ammers, Bernhardstraat 15, 2964 BC  Groot-Ammers

Inloop vanaf 19.30 uur
Aanvang lezing 20.00 uur