Wat is de Historische Kring?

De Historische Kring is in 1980 opgericht.

De vereniging houdt zich bezig met het verzamelen van kennis over de geschiedenis van de vijf kernen Waal, Langerak, Nieuwpoort, Groot-Ammers en Streefkerk van de gemeente Molenlanden.

Wat doet de Historische Kring?

• Het organiseren van bijeenkomsten over historische onderwerpen.
  • Het verzamelen en ordenen van voorwerpen van historisch belang.
  • Onderzoek doen naar en het vastleggen van de historie van bewoners en de vijf kernen van de voormalige gemeente Liesveld.
  • Het aanleggen en onderhouden van een bibliotheek met boeken over onderwerpen uit de streek.
  • Het verzamelen en digitaliseren van oude foto’s uit Streefkerk, Groot-Ammers, Nieuwpoort, Langerak en Waal.
  • Het verzamelen van rouw-, trouw en geboortekaartjes uit Streefkerk, Groot-Ammers, Nieuwpoort, Langerak en Waal en deze verwerken in ons  genealogiebestand.
  • Het digitaliseren van Doop- Trouw- en Begraafboeken (D.T.B.’s) en akten van de Burgerlijke Stand.

De HKN heeft in de loop der jaren vele objecten en informatie verzameld. Een deel hiervan wordt in de tentoonstellingen in Museum Nieuwpoort getoond.
Hebt u een document of voorwerp dat u aan onze vereniging wilt schenken? Neem dan contact op met Marian van Drenth, telefoonnummer 06-12051036.

Voor vragen op het gebied van uw familiegeschiedenis kunt u een mail sturen aan: info@historischekringnieuwpoort.nl