Schatten van de vuilnisbelt in het Museum

poster-schatten-van-de-vuilnisbelt

Op zaterdagmiddag 15 oktober 2022 wordt de nieuwe wisseltentoonstelling over archeologie onder de naam Schatten van de vuilnisbelt – Vondsten uit het verleden in Groot-Ammers in het museum officieel geopend.

In 2015 werd in Groot-Ammers bij de bouw van het gemaal, op de hoek van de Kerkstraat en Graafland, een voormalige vuilstortplaats gevonden. De vondsten uit eind 16e eeuw tot halverwege de 18e eeuw zijn een bron van informatie over het dorpsleven in Groot-Ammers van eeuwen geleden. Aan de gevonden pijpen en schoenen is bijvoorbeeld te zien is, dat hier mensen woonden van arm tot rijk, terwijl het gebruikelijk is dat men in een opgraving soortgelijke spullen uit één familie vindt.

Onder de vondsten bevonden zich o.a. leren schoenen, hout, glaswerk, pijpenkoppen, gereedschappen, muntjes en drie kleine beeldjes. Hiervan zijn de meest interessante vondsten beschreven door het bureau Earth Integrated. En nu is de HKN aan de beurt om deze vondsten aan het grote publiek te tonen in Museum Nieuwpoort!

In de expositie wordt de vergelijking gemaakt met hedendaagse gebruiksvoorwerpen. Soms een groot contrast voor voorwerpen met vrijwel dezelfde functie! Voor jong en oud een openbaring hoe de mensen van deze streek vroeger leefden en hoe dit tegenwoordig gaat.

In de bijbehorende catalogus kunt u alle bijzonderheden over de vondsten teruglezen. De jeugd kan de tentoonstelling met de klas bezoeken.

De tentoonstelling, catalogus en het scholenproject zijn mede mogelijk dankzij subsidie van de provincie Zuid-Holland en bijdragen van de Gemeente Molenlanden en Waterschap Rivierenland.