Open Monumentendag 9 september

vlag open monumentendag

9 september organiseren de gezamenlijke historische verenigingen in Molenlanden de Open Monumentendag.

De dag ervóór (8 september) is de Open Monumenten Klassendag. We zijn blij te kunnen melden dat meer dan 500 leerlingen de monumenten in Molenlanden zullen bezoeken. Veel monumentenhouders doen mee en stellen hun deuren open voor de leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen.

De dag erna is Open Monumentendag. Het thema van deze dag is Levend Verleden dat vanuit meerdere kanten te beleven is:

# op stadsboerderij Vredebest kunt u de boeldag bezoeken. Naast een verkoping, is er het rad van avontuur waar leuke prijzen te winnen zijn. Ook aan de inwendige mens wordt gedacht!
# Alex van de Perk van de Westermolen aan de Nieuwpoortseweg 2 Langerak kan prachtige verhalen vertellen over zijn werk als (vrijwillig) molenaar. Het naastgelegen dieselgemaal wordt piekfijn in orde gehouden door Arie van Wijk en hij weet hier alles van af.
# de kerken in onze kernen hebben hun deuren opengezet; vele gebruiken die een lange traditie hebben, worden in de diensten nog steeds gebruikt: niet alleen de wekelijkse eredienst, maar ook het dopen, trouwen en begraven.
# de kerktoren van Streefkerk kan op deze dag beklommen worden. Wist u dat het luiden van de klok een lange traditie kent? Kijkt u maar eens op de website www.openmonumentendag.nl In de tekst bij de kerktoren van Streefkerk leest u alles over deze traditie.
# het stadhuis van Nieuwpoort heeft vele trouwlustige paartjes mogen ontvangen in de afgelopen jaren. Bij een bezoek aan het stadhuis kunt u een kijkje nemen in de (nieuw ingerichte) trouwzaal. Voor een bezoek aan het Museum krijg u bij aankoop van uw entreebiljet een bon voor een gratis kopje koffie met gebak bij Stadsboerderij Vredebest.

Op de website www.openmonumentendag.nl kunt u zien welke monumenten in Molenlanden te bezoeken zijn. Door de plaats in te typen krijgt u het aanbod van geopende monumenten te zien en welke aanvullende activiteiten georganiseerd worden.
Bij een aantal monumenten worden speciale rondleidingen gegeven. Daarvoor moet gereserveerd worden via de website www.hcmolenlanden.nl .

Let op: de vlag van Open Monumentendag is met ingang van 2022 vernieuwd: je herkent de monumenten aan de blauwe vlag!

vlag open monumentendag