Lezing Middeleeuwse bieren en bierbrouwerijen

Leendert Alberts

Lezing over De hopbierrevolutie

Vrijdag 20 januari 2023 vertelde Leendert Aalberts over de Hopbierrevolutie die vanaf de 14e eeuw zorgde voor behoorlijk wat veranderingen in de bierbrouwerij en in de regio.
Leendert Alberts is docent geschiedenis aan de Hoge School Utrecht en docent biergeschiedenis bij Stichting Bieropleidingen Nederland. Hij schreef o.a. het boek ‘Hop, de eerste bierrevolutie in Nederland’

In de 14e eeuw werd voor het eerst in Nederland bier met hop bereid. Een revolutie was ontketend, want bierbrouwen veranderde van huisarbeid in een ambacht. Sommige steden ontwikkelden zich tot de grootste bierproducenten van Europa. Bovendien werd de hopteelt een nieuwe tak van tuinbouw als leverancier van deze industrie.
De bloeitijd van de bierindustrie vond plaats van de 14e tot de 16e eeuw. Ook in Nieuwpoort waren in die periode 2 bierbrouwerijen.

Tijdens de lezing konden we 3 verschillende middeleeuwse bieren proeven,  waaronder de oudste Nederlandse biersoort met hop.
En ook na afloop van de lezing kon er nog een biertje gedronken worden, waarvan goed gebruik gemaakt werd.

Wil je nog eens nalezen hoe het zit met de Nieuwpoortse bierbrouwerijen? In het boek Liesveldse Vertellingen is een groot artikel besteed aan de geschiedenis van deze brouwerijen. Het boek is nog te bestellen via de pagina ‘Boeken’ op deze website.
Prijs € 20,50 / € 18,50 voor leden

Leendert Alberts