Tot Lof en Dank – 490 pagina’s Streefkerkse geschiedenis

Tot lof en dank
Eén van de leden van de Historische Kring Nieuwpoort, Arie van Werkhoven uit Streefkerk, zal op 19 september tijdens een jubileumbijeenkomst in de kerk van Streefkerk zijn boek ‘Tot lof en dank – 450 jaar kerkelijk leven in Streefkerk” presenteren.

In het boek vertelt Arie van Werkhoven over predikanten, ouderlingen en diakenen. Van Ambachtsheren en schouten, schoolmeesters en kosters, voorzangers en organiseren. En van alle ‘gewone’ gemeenteleden, elk met hun hebbelijkheden en onhebbelijkheden,. Verhalen van diepe vroomheid en oprecht geloof, maar ook van zonde en kleinmenselijk gedoe.

Veel is bewaard gebleven, maar nog meer is in de mist van de tijd verloren gegaan. De notulen van de vergaderingen van de kerkenraad vanaf 1585 zijn beschikbaar en geven mooie en minder mooie doorkijkjes in het gemeenteleven. Aangevuld met informatie uit andere bronnen, konden 450 jaren kerkelijk leven in Streefkerk vastgelegd worden.
De jubileumbijeenkomst van de Kerk van Streefkerk is op donderdag 19 september om 20.00 uur. De bijeenkomst is toegankelijk voor genodigden en belangstellenden. Na afloop is er gelegenheid voor ontmoeting onder het genot van een hapje en een drankje. Dan ik ook het boek te koop. De prijs bedraagt € 35,00. Daarna is het te koop in boekhandel De Graankorrel in Streefkerk en andere boekhandels in de regio.