Evenementen

Algemene Ledenvergadering

Ledenvergadering

Het bestuur van de Historische Kring Nieuwpoort nodigt jullie van harte uit voor de
ALGEMENE LEDENVERGADERING die gehouden wordt op 11 maart 2024
in het Hervormd Centrum, Bij de Kerk 10a, Nieuwpoort.
Aanvang 20.00 uur (inloop v.a. 19.30 uur)

De stukken van de vergadering staan vanaf 26 februari ter inzage op de website

Wilt u de stukken op papier ontvangen, laat het ons dan weten. Wij zorgen ervoor dat u de papieren versie thuis ontvangt.

14 mei 2024: Lezing ‘Bijbels met een verhaal’

Na de succesvolle expositie die begin 2020 in Museum Het Voorhuis te zien was, hebben wij Kees Stolk bereid gevonden om ook bij onze vereniging te vertellen over de bijbels die hij in zijn collectie heeft . Hij zal een aantal bijbels meenemen naar deze lezing, zodat deze bijbels ook te zien zijn.

Kees Stolk is geen onbekende in de regio. Jarenlang heeft hij als rijschoolhouder menig jongeling uit de Alblasserwaard wegwijs gemaakt in het verkeer. Velen weten niet dat hij ook een bijbelverzamelaar is met een zeer uitgebreide collectie bijbels. Een deel van zijn collectie was tot 25 januari 2020 in Museum Het Voorhuis geëxposeerd.

De titel van de tentoonstelling ‘Bijbels met een verhaal’ is gekozen, omdat niet de inhoud van de Bijbels centraal staat, maar de boeken zelf.

Bijbeldrukkers uit de omgeving, zoal Keur uit Dordrecht en Goetzee uit Gorinchem zijn onder andere thema’s die terugkomen in de verhalen. Ook zijn er Bijbels bij die aan de Oranjes zijn aangeboden.
Het oudste exemplaar in de collectie van Kees dateert van 1477.
Versieringen zijn ook te bewonderen, zoals de sloten van diverse Bijbels en de beugeltasjes waarin de Bijbels werden gedragen naar de kerk.

Kees Stolk is een geanimeerd verteller. Hoe hij zijn collectie heeft verzameld is dan ook met mooie anekdotes omgeven.  De moeite waard om voor deze avond naar De Strevenaer in Streefkerk te komen.

Zou u de avond graag willen bijwonen, maar is het lastig met vervoer? Er is een mogelijkheid om opgehaald te worden. Vooraf aanmelden is in dat geval noodzakelijk. Neemt u vóór 6 mei contact op met één van de bestuursleden als u opgehaald wilt worden. De contactgegevens vind u op de website www.historischekringnieuwpoort.nl

In verband met het te verwachten aantal bezoekers is het fijn als u zich opgeeft via info@historischekringnieuwpoort.nl